Vragen of onafhankelijk (gratis) advies nodig?


Wij staan voor je klaar voor al je vragen rondom leren en ontwikkelen in de akkerbouw en vollegrondgroenteteelt sector. Wil jij groeien in je werk, een cursus volgen of weet je nog niet goed wat je wilt in je loopbaan en wil je daarachter komen?

Neem contact met ons op. Wij denken gratis met je mee.

Telefoon: 0630601425
E-mail: [email protected]

Onboarding: het inwerktraject

Leren en ontwikkelen tijdens de inwerkfase

De vraag naar vakmensen in de huidige arbeidsmarkt is groot. Dit zet werknemers in een gunstige positie. Je moet je als bedrijf onderscheiden en aantrekkelijk zijn voor potentiële medewerkers. Nieuwe medewerkers vragen aandacht en ondersteuning die ze verdienen en nodig hebben. Als ze deze niet krijgen, zullen zij hun zoektocht naar een betere werkomgeving voortzetten.

Heb je een nieuwe werknemer aangenomen in je bedrijf? Dan wil je natuurlijk zorgen voor een warm welkom. Een goed inwerktraject is daarbij belangrijk. De eerste 90 dagen zijn voor de werknemer en werkgever cruciaal. De inwerkperiode bepaalt of een medewerker succesvol integreert in jouw bedrijf. 

Wat is onboarding?

Onboarding (ook wel inwerkfase genoemd) is het proces waarbij je nieuwe werknemers meeneemt in alle werkzaamheden en processen binnen je bedrijf. En waarbij je de werknemer kennis laat maken met de ongeschreven regels, de kernwaarden van je bedrijf en de manier van samenwerken en alles daaromheen. Het doel? Allereerst dat je werknemer zelfstandig zijn of haar werk goed kan uitvoeren en productief is. Daarnaast draagt het ook bij aan het vergroten van betrokkenheid en het verkleinen van het risico van vroegtijdig vertrek. 

Leren en ontwikkelen als belangrijk onderdeel van de inwerkfase

Een goede onboarding bestaat uit meerdere onderdelen die ervoor zorgen dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt, goed geïnformeerd is en snel productief kan worden. De onderdelen kunnen per bedrijf verschillen en ook afhankelijk zijn van de inzet van de nieuwe medewerker (vaste of tijdelijke kracht). In de eerste fase van onboarding is het belangrijk om te focussen op leren en ontwikkelen. Dit is het moment waarop jij je werknemer kunt laten zien hoe hij of zij zichzelf zich in je bedrijf kan ontwikkelen.

Aan de hand van de volgende tips kun je bepalen wat er voor jouw bedrijf en voor jouw nieuwe medewerkers nodig is voor een succesvolle onboarding.

Connectie

De nieuwe medewerker moet zich verbonden voelen met jouw bedrijf en met trots kunnen vertellen dat hij of zij voor jouw bedrijf werkt. Er moet een connectie zijn. Die komt door het delen van je missie en visie en relevante bedrijfsinformatie.

Zorg voor:

  • Een warm welkom.
  • Een rondleiding door het bedrijf.
  • Voorstellen aan collega's en afdelingen.

Cultuur

geef de medewerker het gevoel onderdeel te zijn van je bedrijf. Deel de bedrijfscultuur: waar staan wij als bedrijf voor en hoe gaan we met elkaar om? 

Zorg voor:

  • Een 'buddy' die het bedrijf en de manier van werken goed kent en de nieuwe werknemer meeneemt in het werk.

Compliance

Dit staat voor de naleving van de regels en het beleid dat binnen je bedrijf geldt. 

Zorg voor:

  • Een goede instructie en kennismaking met de huisregels.

Clarification

Geef duidelijk aan wat je verwacht van de medewerker. Wat is de rol van de nieuwe medewerker? Wat wordt er van hem of haar verwacht? Welke persoonlijke doelen dient hij of zij te halen? En wat mag hij of zij van jouw bedrijf verwachten? 

Zorg voor:

  • Een realistisch beeld tijdens het sollicitatieproces wat de rol van de medewerker inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen. Een functieomschrijving kan hierbij helpen.
  • Duidelijkheid in mogelijkheden voor leren en ontwikkelen van de medewerker.

Wil jij advies over het implementeren van leren en ontwikkelen in jouw onboardingtraject?