De vraag naar vakmensen in de huidige arbeidsmarkt is groot. Dit zet werknemers in een gunstige positie. Je moet je als bedrijf onderscheiden en aantrekkelijk zijn voor potentiële medewerkers. Nieuwe medewerkers vragen aandacht en ondersteuning die ze verdienen en nodig hebben. Als ze deze niet krijgen, zullen zij hun zoektocht naar een betere werkomgeving voortzetten.
Heb je een nieuwe werknemer aangenomen in je bedrijf? Dan wil je natuurlijk zorgen voor een warm welkom. Een goed inwerktraject is daarbij belangrijk. De eerste 90 dagen zijn voor de werknemer en werkgever cruciaal. De inwerkperiode bepaalt of een medewerker succesvol integreert in jouw bedrijf.
Wat is onboarding?
Onboarding (ook wel inwerkfase genoemd) is het proces waarbij je nieuwe werknemers meeneemt in alle werkzaamheden en processen binnen je bedrijf. En waarbij je de werknemer kennis laat maken met de ongeschreven regels, de kernwaarden van je bedrijf en de manier van samenwerken en alles daaromheen. Het doel? Allereerst dat je werknemer zelfstandig zijn of haar werk goed kan uitvoeren en productief is. Daarnaast draagt het ook bij aan het vergroten van betrokkenheid en het verkleinen van het risico van vroegtijdig vertrek.
Leren en ontwikkelen als belangrijk onderdeel van de inwerkfase
Een goede onboarding bestaat uit meerdere onderdelen die ervoor zorgen dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt, goed geïnformeerd is en snel productief kan worden. De onderdelen kunnen per bedrijf verschillen en ook afhankelijk zijn van de inzet van de nieuwe medewerker (vaste of tijdelijke kracht). In de eerste fase van onboarding is het belangrijk om te focussen op leren en ontwikkelen. Dit is het moment waarop jij je werknemer kunt laten zien hoe hij of zij zichzelf zich in je bedrijf kan ontwikkelen.
Aan de hand van de volgende tips kun je bepalen wat er voor jouw bedrijf en voor jouw nieuwe medewerkers nodig is voor een succesvolle onboarding.