Communiceren, dat kan toch iedereen? Marijn Rinkel kwam er tijdens de cursus ‘Communiceren is te leren’ achter dat communiceren niet vanzelf gaat. “Wij als ondernemers hebben binnen de bedrijfsvoering vaak familiebanden, wat het soms lastig maakt feedback te geven. En hoewel je als werkgever sommige gesprekken liever niet voert, is het wel degelijk noodzakelijk als het bedrijf onder bepaalde zaken begint te lijden”, geeft Marijn aan.
Marijn volgde de cursus communiceren is te leren
Marijn Rinkel volgde de eendaagse cursus ‘Communiceren is te leren’. Ze is samen met haar man ondernemer van het bedrijf Weel Bloemkool & Broccoli. Eerder was het bedrijf aanwezig tijdens de bijeenkomsten van het kenniscafé dat Talentoogst samen met Vollegrondsgroente.net organiseerde. Tijdens die bijeenkomsten spraken we met verschillende ondernemers wat de uitdagingen in de akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt zijn en hoe je hier als ondernemer mee om kunt gaan. Marijn en andere ondernemers gaven aan dat ze op zoek waren naar tips en handvatten over het thema communiceren op de werkvloer. Daar sloot de cursus ‘Communiceren is te leren’ - gegeven door externe trainer Hanneke Westerop - vanuit het Trainingsprogramma Talentoogst goed op aan. Met Marijn blikken we terug op de cursus ‘Communiceren is te leren’.
De korte en duidelijke theorie gaf een duidelijk beeld van hoe wij communiceren
“De middag startte met een kennismakingsronde, wat direct zorgde voor herkenning en duidelijk maakte welke vragen wij als ondernemers hadden voor Hanneke. Aan de hand van wat korte en duidelijke theorie werd inzichtelijk gemaakt welke manier van communiceren wij zelf vooral gebruiken en wat dat voor invloed heeft op onze werknemers en het bedrijf.”
De voorbeelden in de cursus waren herkenbaar voor iedereen
“Doordat je met mensen uit de sector deze cursus volgt, zijn de voorbeelden voor iedereen herkenbaar. Het is fijn te merken dat je niet alleen staat in de problemen die je soms ervaart tijdens het aansturen van een bedrijf. Hanneke heeft ons het belang laten inzien van bepaalde gesprekken, zoals ziekteverzuimgesprekken of persoonlijke ontwikkelgesprekken. Hoewel je als werkgever sommige gesprekken liever niet voert, is het wel degelijk noodzakelijk als het bedrijf onder bepaalde zaken begint te lijden. Hanneke heeft ons met pakkende voorbeelden geleerd hoe we gesprekken met werknemers goed kunnen voeren.”